Hintavertailu ei ole kilpailutusta

Kaikki mediat pursuavat nykyään mainoksia jossa kerrotaan milloin minkäkin tarpeen (tyypillisesti kulutusluottojen) kilpailutuksen olevan nykyään helppoa koska nettisaitti X tekee kaiken puolestasi. Hieno juttu, että kilpailuttamisesta on tehty helppoa, sillä kilpailutus voi auttaa säästämään selvää rahaa, ja usein säännöllinen kilpailutus myös auttaa pitämään palvelun laadun hyvänä. Ongelma vain on, että verkkosivujen tarjoama palvelu ei yleisesti ole kilpailutusta, vaan hintojen vertailua.

Esimerkiksi verkkosivu, joka haluamasi lainasumman valittuasi, ilman mitään relevantteja tietoja sinusta keräämättä, palauttaa 20 "lainatarjousta" alle viidessä sekunnissa, ei ole kilpailutus, vaan avoin hintavertailu. Mikäli haluat oikeasti kilpailuttaa kulutusluottosi, voit joutua tekemään päivien, tai jopa viikkojen työn, saavuttaaksesi parhaan mahdollisen lopputuloksen.

Kulutusluottoja tarjoavien yritysten lisäksi myös perinteiset pankit ovat viime vuosina sortuneet vastaavaan mainontaan. Eräs Pohjoismaiden suurimmista pankeista mainosti taannoin asuntolainan kilpailutuksen olevan helppoa heidän omilla Internet-sivuillaan. Uskallan sanoa, että kilpailuttamista ei ole kysyä tarjousta vain yhdeltä luottolaitokselta.

Miksi paasaan tästä? Yksinkertaisesti siksi, että kannan huolta suomalaisista yrityksistä. Yritykset liittyvät tähän siten, että niissä työskentelee ihmisiä, jotka siviilissä ovat kuluttajia, niitä samoja, joita ilmeisesti on helppo huijata mainoksilla. Onko siis niin, että yritykset "kilpailuttavat" hankkeensa ja palvelunsa samalla tavalla kuin heidän työntekijänsä ns. siviilissä kilpailuttavat asuntolainansa tai kulutusluottonsa?

Kilpailuttaminen on vuorovaikutusprosessi, jonka tavoitteena on tilanne, jossa sekä myyjä että ostaja ovat tyytyväisiä lopputulokseen. Hyvä kilpailuttaja toimii tavoitekeskeisesti ja muuttaa toimintaansa aina tilanteeseen sopivaksi. Hyvä kilpailuttaja on kilpailutusprosessin jälkeen puheväleissä myös kilpailutuksessa hävinneiden osapuolien kanssa ja antaa heille rakentavaa palautetta. Palautepyynnön saaminen onkin eräs onnistuneen kilpailutuksen tunnusmerkeistä.

Ingman Salmu Consulting Oy:lla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus kilpailuttamisesta. Mikäli olet aikeissa ryhtyä esim. ICT-hankkeeseen, tai haluat koulutusta kilpailuttamiseen, ole rohkeasti yhteydessä.
© Ingman Salmu Consulting Oy, 2020
Kotisivut teki
SAKO